Finsk invandring till Sverige har ägt rum sedan tidig medeltid och har ett
samband med att Finland, under 1100-talet blev en del av Sverige. Från
1300-talet ökade invandringen successivt, fram till slutet av 1500-talet. Fram
till omkring 1570-talet hade finnarna invandrat via Stockholm och Gävle, till
landskapen norr om Mälaren. Speciellt var detta markant under Gustav Vasas regeringstid. Det var finnar som förekom både på landsbygden,
som i städerna. De var jordbrukare, drängar, smeder m.m. Många sökte sig till
Bergslagen, med sina gruvor och bruk. Gustav Vasa bokstavligen rekvirerade och
dirigerade finskt arbetsfolk till kronans gårdar och bergsindustrin. Finnarna hade hitintills kommit från västra delarna av Finland.
Från omkring 1570-talet började det komma en annan kategori invandrare. Det var
skogsfinnar, som kom från östra Finland, i huvudsak från Savolax-området. Det
var s.k. svedjefinnar. De första finska svedjefinnarna bosatte sig i norra
Uppland och mellersta Bergslagen, spridningen fortsatte, så att omkring 1630
hade hela Bergslagsområdet, stora delar av mellersta och norra Värmland, samt
gränstrakterna i Norge koloniserats av svedjefinnar. I Dalarna kan nämnas Orsa
och Rättviks finnmarker och i Västmanland Kopparberg och Hällefors.
Det finns många orsaker till den finska emigrationen, det var ständiga krig
med olika länder, där den finska befolkningen drabbades hart av skatter.
Stora skaror av finska unga män blev utskrivna till den svenska armén. Östra
delarna av Finland var även utsatta för ryska plundringar. Många rymde från
krigstjänstgöring och följde med skogsfinnarna till Sverige.
En annan orsak var att det rasade ett inbördeskrig i Finland åren 1596-97,
d.s.k. klubbkriget. Inbördeskriget var ett bondeuppror riktat mot den finske
Ståthållaren Claes Flemmings förtryck. Flemming hade under det 25 år långa
kriget mot Ryssland varit överbefälhavare för de finska trupperna. Efter kriget
fortsatte Flemming sitt militärvälde på bekostnad av det finska folket.
Upproret kuvades med stor grymhet av Flemmings styrkor. Bönderna var dåligt
beväpnade, i många fall endast klubbor, varav namnet klubbkriget,
I början av 1600-talet drabbades den finska befolkningen av en katastrofal
missväxt, som bl.a. drabbade Savolax-området mycket hårt. Även de följande åren
präglades av svår missväxt, vilket var ytterligare en anledning till den långa
flytten.
Sverige och Finland var, som omnämnds tidigare, ett rike. De inflyttade finnarna
hade således samma rättigheter som de svenska bönderna. Staten ville ha
skatteinkomster, man såg då genom att erbjuda finnen mark, en möjlighet att få
ökade skatteinkomster, om den mark som fanns i den svenska ödebygden blev odlad.
Gustav Vasa påbörjade denna nybyggnadspolitik och hans söner fortsatte. Bl a
Hertig Karl, senare Karl IX (1599-1611) anses ha spelat en betydande roll i den finska bosättningen. Många
av de finska bosättningarna ligger således i de områden, som utgjorde Hertig
Karls Hertigdöme. Hertigdömet omfattade Värmland, Närke och Södermanland, samt
delar av Västmanland och norra Västergötland.
Svedjebruket kommer ursprungligen från slaviska folkgrupper i Ryssland, och
kom därifrån till Finland där det vid denna tidpunkt hade en lång tradition
bakom sig. Eftersom man i regel tog endast en skörd på sveden gick det åt stora
skogsområden.
Då skogen började ta slut, låg det nära till hands för svedjefinnarna, att
flytta till västra delarna av riket, där man med kontakter av släktingar,
soldater etc. fått vetskap om de stora orörda barrskogarna.
I mitten av 1600-talet skickades många skandinaver till Nordamerika. De
flesta av de som skickades till det nya landet var finnar, varav många kom från
Värmland.
Den finska författarinnan Hilkka Alm har i sin bok, Honungslandet, beskrivit den finska invandringen till
Nordamerika.
Övervägande delen svedjefinnar kommer från Savolax, men en del finnar kom även
över Bottenviken och bosatte sig bl. a. i Medelpad och ner över Dalarna och
Värmland. Däribland släkten Porkka, som fick en stor spridning i Värmland.
Vandringen
Vandringen till Sverige blev en mycket strapatsrik och i vissa stycken en
farofylld vandring. För att hinna fram före hösten fick man ge sig iväg så fort
som snön och isarna försvunnit på våren. Det var oftast de yngre familjerna som
drog iväg. Kvar i byarna blev de gamla.
I regel var det grupper på 25-30 personer som gick
tillsammans. Ofta hade de också kreatur såsom kor och får med sig.
Man vandrade i till synes ändlös ödemark, sumpmarker och
många sjöar och vattendrag skulle man över. Det var omständligt och tog tid när
man skulle över ett vattendrag. Det skulle byggas en flotte att forsla över
människor och djur på. Fåren tog man över på flotten, korna fick simma. Faran
för stråtrövare var hela tiden överhängande, och inte minst knektarna fick man
vara rädd för, de tycktes leva laglöst på många ställen.
Skador och sjukdomar ställde till problem, som innebar
att gruppen kunde få stanna några dagar. Man måste också skaffa mat under
färden, vilket ej var det lättaste. Från början hade man bytesvaror, i regel
skinn, som man bytte mot mat. Bytesvarorna tog dock slut, då fick man jaga och
fånga pälsdjur, fågel och harar, och fiska för att klara uppehället. Allt detta
tog tid, vilket innebar att dagsetapperna ej blev så långa.
De flesta utvandrarna skeppades ut från Åbo till
Stockholm eller Gävle. I Åbo fick man i regel vänta 5-6 dagar för att komma med
en båt till Sverige. Det var tvåmastade briggar som fraktade tjära, pälsvaror,
saltad lax m.m. som man fick följa med.
Resan över havet tog, beroende på vindförhållandena, 4-5
dagar. När de kom till Sverige hade de i många fall lika lång vandring kvar.
Framkomligheten var dock nu, betydligt bättre, man kunde
också i större utsträckning följa vägarna. Ofta gick man Mälardalen fram till
Arboga, där många människors vägar skiljdes. En del vek av mot Dalarna och andra
fortsatte till Värmland. Dag efter dag, vecka efter vecka vandrade dessa
näverskodda människor i ändlös vildmark, mot ett mål de visste mycket litet om.
De blev många gånger till bristningsgränsen utmattade
och slitna av den långa vandringens mödor och inbördes stridigheter. Sjukdomar,
husdjur som dog, bidrog till misstänksamhet, svartsjukan och avund, som trasade
sönder den gemenskap, som hjälpt dem genom så många svårigheter.
Man hade nu också i regel bråttom, man skulle hinna
komma fram i tid, för att före vintern, hugga svedjefall, bygga en enkel bostad,
samla bär, svamp, ta lövkärvar och hö till korna och fåren och mycket annat.
Efter att ha nått in i västra Närke och Tiveden, kom så
svedjefinnarna in i de stora skogsbygderna i östra Värmland, omkring år 1600.
Finska besättningar kom nu också i Färnebo, Nordmark och Gustav Adolf.
Bosättningarna spred sig också väster ut i Vänerlandskapen och sedan mot norr.
De finska bosättarna i Fryksdalen och Finnskogen kom således i stor utsträckning
från söder.
Endast ett fåtal varaktiga besättningar har noterats i
Klarälvdalen, med två undantag. En bosättning i övre Klarälvdalen och en i
nedre. I nedre Klarälvdalen avses Boråsen, som ligger öster om Ransjön, i
nuvarande Munkfors kommun, där en svedjefinne slog sig ner omkring 1665. Då
tillhörde skogen Sunne kyrkas utskog.
Förklaringen till avsaknaden av svedjefinnar i
Klarälvdalen bör vara att i nedre delen började järnhanteringen ta fart under
början av 1640-talet, och där tillät bruksägarna ej att några svedjefinnar fick
slå sig ner. I övre Klarälvdalen var det, det rika säterlivet som satte stopp
för finnarna.
Bosättning och
svedjebruk
När finnarna i slutet av 1500-talet började invandra till Värmland var
ödemarkerna enormt stora. I hela landskapet fanns endast 1800 hushåll.
Bebyggelse fanns efter sjösystem och älvdalar såsom
Klarälvdalen och Fryksdalen.
Gustav Vasa ansåg att alla landets ödemarker var kronans
egendom. Som omnämnts tidigare ville han stärka statens skatteunderlag och
stadgade därför år 1559 att vem som ville, fick lov att bosätta sig i sådana
trakter för att röja och svedja.
På det viset har vi fått finnmarker i ett tiotal svenska
landskap.
Att invandringen till Värmland fick en särskild stor
omfattning berodde på, som också omnämnts tidigare, Hertig Karl. Han beskrivs
som en utomordentlig initiativrik person både för län och land. Han uppmuntrade
till nya bosättningar och gav bland annat sex års skattefrihet och ibland även
utsädeshjälp och han försökta att trygga och reglera bebyggelsen.
Sedan domare och godemän kontrollerat bosättningen och
platsen, så att inte bolbyns rätt träddes för nära, skulle finnen få frihetsbrev
och besittningsrätt.
Under åren 1580-1594, har inte mindre än 460 torp
upptagits i Värmland, varav flertalet var finntorp. Som omnämnts tidigare kom
man i grupper, men man blev färre personer i de här grupperna , ju längre
västerut i Sverige man kom. De hade ofta förutbestämda mål, och till sist blev
det en eller två familjer, som med sina näverkontar eller reppu på ryggen,
jaktvapen, redskap, en handfull råg, som förvarades i ett lomskinn, drog vidare
genom bygderna ut i ödemarkerna så långt bort att inga andra rökar syntes. Ju
längre upp i skogen desto bättre svängrum.
Finnarna bodde helst ensamma på skogen, med undantag av nära anhöriga och
släktingar, som kunde klumpa ihop sig, så att det blev ordentligt trångt på
finnhemmanet. De ville vara sin egen herre, utan grannar att ta hänsyn till.
Finnarna bodde således, om möjligt ensamma ute på skogen. Det kunde ta flera år
innan man nere i bolbyn upptäckte att det var en finne som bodde på skogen.
Typiskt för alla finngårdar är att de ligger högt i
någon sydsluttning, i regel på 2-400 meters höjd över havet. Man hade lärt sig
att bosätta sig på den nivå, där man är minst känslig för nattfrost. Andra
förutsättningar var att det fanns gott om fisk och villebråd. Här byggde man sin
första primitiva bostad, som i regel var en kåta. Kargt och torftigt var det,
men ofta låg boplatsen svindlande vackert med utsikt över sjöar, blånande berg
och dimfyllda dalar.
Svedjefinnen hade nu två mycket svåra år framför sig,
innan han fått sin första rågskörd. Det var inte bara att klara försörjningen
för den kommande vintern, man måste också villkorslöst se till att det första
svedjefallet blev hugget före vintern. Så var det bostadsfrågan, som måste
ordnas, och som ofta det första året, blev mycket primitiv. Hade man boskap med
sig, fick man lov att även få tag på foder till djuren.
De första åren var man helt beroende av att man hade en god jakt- och
fiskelycka.
Basfödan för svedjefinnen var rågbrödet. Det var således
ett livsvillkor för finnarna att svedjebruket lyckades. Det fallhygge, som
gjordes det första året, brändes andra året vid midsommartiden. En kväll när
brandrisken var liten, slog husfadern eld och tände på. Detta skulle enligt
gammal tradition ske på tre ställen och med tre slags eld, nämligen skotteld,
flinteld och gnideld. Då eldarna möttes skulle det smälla, och ju hårdare det
small, desto bättre blev rågen, trodde man.
När man valde platsen för svedjefallet, sökte man sig
till södersluttningar, helst med stor fin granskog, man försökte också undvika
allt för stenig mark. Det man såg när elden slocknat var dock ett stenrike, allt
var förtärt, inte ett levande strå, inte en skylande mossa. Så snart som askan
svalnat skyndade sig finnen att uppluckra marken med en hacka.
Man använde också den typiska finnharven, som torde ha
varit synnerligen praktisk på svedjemark och steniga åkrar. Den fastnade ej och
pinnarna (grenarna), som var ca 70 cm långa, följde smidigt markens ojämnheter
utan att gå sönder. Därefter sådde man fallrågen.
Man sådde mycket tunt och myllade ner, ofta med händerna.
Carl Axel Gottlund berättar om en man och hans hustru, som hade fört med sig
råg från Finland, att det tog 14 dagar för dem att peta ner den dyrbara sådden,
korn för korn på sin rågsved.
Gottlund var en finsk prästson från Savolax i Finland. Efter studentexamen
kom han till Uppsala universitet där han läste något år. Därefter gjorde han två
vandringar bland finnarna i Värmland och Dalarna. Under den första vandringen år
1817, besökte han finnarna i östra Värmland och västra delarna av Dalarna. Den andra
vandringen företogs år 1821, i finnbygderna i västra Värmland, ända upp till
Norra Finnskoga.
Det var bägge årslånga vandringar, där han gjorde noggranna anteckningar. Det
resulterade i två böcker, som varit till stor hjälp vid forskningen kring
finnarna.
Text är hämtad ur avsnittet "Den
finska invandringen till Sverige" i häftet "Svedjefinnar" av Uno Berggren,
Munkfors, från september 2000.
|